Przegląd roku: dziesięć najciekawszych artykułów Inspire article

Rzuć okiem na najciekawsze artykuły z ostatnich czterech numerów Science in School.

Wraz z końcem 2017 roku chcemy rzucić okiem na najczęściej czytane artykuły z ostatnich czterech wydań Science in School. Przekrojowo, przez szeroki wachlach tematów, w tym genetykę, meteorologię i społeczne oddziaływanie nauki prezentujemy migawkę najpopularniejszych artykułów tego roku.

issue42_topten
Issues 38–41 of Science in School

1. Zrozumieć – szybciej, taniej, CRISPR: rewolucja nowej technologii genetycznej

Czy uczniowie pytali cię o technologię edycji genów CRISPR? Aby pomóc ci w odpowiedzi na ich pytanie, odkryliśmy naukowe podłoże tej nowej technologii. Znajdziesz tu szybki przewodnik po CRISPR-Cas9, dlaczego jest takie ważne oraz jakie ważne kwestie etyczne są z tym związane.

2. Inspirować – Gdzie są naukowcy LGBT? Seksualność i płeć w nauce

W naszym współczesnym świecie powinniśmy objąć różnorodność we wszystkich aspektach życia – w tym również w nauce. Ten artykuł ma na celu skłonić uczniów i nauczycieli do przemyśleń w oparciu o refleksje biofizyka związane z jego doświadczeniem oraz doświadczeniem innych naukowców ze środowiska LGBT.

3. Nauczyć – wiatr i deszcz: meteorologia w klasie

Czy często zaskakuje cię deszcz, gdy nie masz parasola? Ten artykuł wyjaśnia podstawy założeń termodynamiki, stojące za przewidywaniem pogody i pokazuje uczniom jak mogą te podstawy wykorzystać do własnego, lokalnego przewidywania pogody.

4. Zrozumieć – więcej, niż widzą oczy: zimny i odległy Wszechświat

Dowiedz się w jaki sposób astronomowie wykorzystystują spektrum elektromagnetyczne w formowaniu odpowiedzi na pytania dotyczące pochodzenia Wszechświata i formowania gwiazd.

5. Inspirować – Zainteresowanie składem – komunikatywna chemia z wciągającymi grafikami

Nauczyciel chemii za dnia, producent edukacyjnej infografiki w nocy: Andy Brunning opowiada o tym, jak zaczął tworzyć grafikę, mającą na celu zobrazowanie koncepcji chemicznych dla jego uczniów.

Przewodnik po szkle laboratoryjnym
Andy Brunning / Compound Interest

6. Zrozumieć – Co się dzieje gdy komórka doznaje obrażeń?

Co cię nie zabije, to cię wzmocni – to samo można odnieść do twoich komórek! Dowiedz się o nowej biologicznej hipotezie, która wyjaśnia w jaki sposób proces niszczenia i naprawy komórek ziwerzęcych wpłynął na rozwój naszego układu nerwowego.

7. Nauczyć – Chembot: chemia z robotami

Interdyscyplinarne zadanie do wykonania w klasie: nie ma lepszego sposobu na przygotowanie uczniów do nauki prawdziwego świata niż zapoznanie ich z projektem, który, aby rozwiązań problem, wymaga wyobraźni.

8. Nauczyć – Potencjał spoczynkowy: podstawy funkcjonowania układu nerwowego

To zadanie manualne, z wykorzystaniem membrany wykonanej z celofanu, pozwoli uczniom na zrozumienie w jaki sposób neurony przekazują informacje.

9. Nauczyć – Puszki z „kopem”: nauka o napojach energetycznych

Wykorzystaj napoje energetyzujące aby zainteresować uczniów chemią organiczną. Z licznymi możliwościami dodatkowych dyskusji,to zadanie prezentuje zawartość i sposób działania napojów energetycznych – jak również ujawnia na ile sa one bezpieczne.

10. Zrozumieć – Pomieszanie zmysłów: zrozumieć synestezję

Poświęć trochę czasu na odkrycie synestezji, w której zmysły nachodzą na siebie. Ten dziwny fenomen rzuca wyzwanie uczniowskiej „pięcio-zmysłowej” percepcji świata i ujawnia  fascynującą złożoność i indywidualizm ludzkiego mózgu.

Piosenkarz Pharrell Williams wykorzystuje w muzyce swój kolorowy słuch (synestezja słuchowo-wizualna)
Zdjęcie dzięki uprzejmości Thomas Hawk; źródło zdjęcia: Flickr

W jaki sposób korzystasz z naszych artykułów?

O tyle o ile możemy sprawdzić, które z artykułów są najpopularniejsze, tak internetowe statystyki niestety nie mówią nam niczego o tym, w jakie sposób wykorzystujecie nasze artykuły: które z ćwiczeń próbowaliście przeprowadzić w klasie? W jaki sposób dostosowaliście je lub rozszerzyliście ich zakres? Czy którekolwiek z naszych artykułów zmieniły to, czego nauczacie bądź też sposób, w jaki nauczacie? Cieszymy się z każdej przesłanej przez was opinii, dlatego piszcie do nas na editor@scienceinschool.org lub pozostawiajcie komentarze pod artykułami.

Czy twoje ulubione artykuły są dostępne w twoim ojczystym języku? Jeśli jeszcze nie, to przetłumacz go dołączając do zespołu tłumaczy-wolontariuszy, pomóż nam udostępniać nowe artykuły coraz większej grupie nauczycieli w Europie.