Ce legătură are fizica particulelor cu siguranța aviației? Understand article

Articolul de față a fost adaptat după un articol de la ILL News.

Zborul la înălțime: știați că razele cosmice pot interfera cu sistemele aeronavei? Aflați cum oamenii de știință de la ILL lucrează împreună cu Airbus Avionics pentru a îmbunătăți siguranța zborurilor.

Efectele evenimentelor singulare (SEE), care sunt provocate în principal de neutroni, pot fi responsabile pentru o serie de erori minore în echipamentele aviatice. Prin urmare, SEE-urile trebuie luate în calcul în timpul proiectării sistemelor aviatice pentru a se asigura că nu vor afecta fiabilitatea și siguranța aeronavei.

Imagine: John McArthur/Unsplash

Razele cosmice și calculatoarele

Razele cosmice sunt particule de energie înaltă care se deplasează prin spațiu. Ele sunt emise de stele precum soarele nostru, dar particulele cu energia cea mai mare provin din afara sistemului solar, și se presupune că provin din supernove sau chiar din galaxii îndepărtate. Aceste particule constau în mare parte din protoni (89%), din atomi de heliu (10%) și din nuclee mai grele (1%).[1] Când astfel de particule se ciocnesc cu particulele de aer din atmosfera Pământului, ele produc o cascadă de particule ionizate și de neutroni.

© 2017 CERN, pentru beneficiul CMS Collaboration

Atunci când aceste particule se ciocnesc cu elemente din semiconductorii utilizați în microcipuri sau în microprocesoare, ele pot provoca efecte de evenimente singulare (SEE) capabile să determine ‘inversări de biți’ care modifică valoarea unor poziții din codul binar folosit la codificarea datelor în sistemele de calcul. Acestea se numesc erori ’soft’ deoarece microcipul în sine nu este deteriorat; informațiile stocate sunt alterate, dar ele pot fi totuși rescrise. Însă SEE-urile pot determina funcționări greșite în sistemele electronice, iar acestea pot duce la probleme serioase dacă interferează cu funcționarea unui sistem electronic critic.

Imagine: Caleb Woods/Unsplash

Radiația provenită de la razele cosmice crește odată cu altitudinea. Putem măsura acest fapt cu ajutorul unui contor Geiger atunci când urcăm pe munte sau când zburăm. Cu cât mergem mai sus, cu atât indicația aparatului Geiger este mai mare, deși aceasta arată doar componenta de particule ionizate din cadrul razelor cosmice, nu și neutronii. În consecință, înțelegem că navele spațiale și chiar aeronavele sunt vulnerabile, iar un SEE ar putea fi foarte periculos dacă determină o eroare în sistemele de management al zborului aeronavei. Din fericire, de cele mai multe ori, SEE-urile nu sunt o problemă, datorită unei redundanțe prevăzute în circuitele electronice.

Semiconductori și SEE: dezvoltare sincronă

Fluxurile de neutroni existente la altitudini de croazieră sunt de aproximativ 300 de ori mai mari decât cele de la nivelul mării, iar interacțiunile dintre neutronii termici și izotopul Bor-10 (10B) existent în materialele semiconductoare generează o particulă alfa și un ion de litiu capabil să declanșeze erori ușoare în sistemele avionice. Aceste „efecte de evenimente singulare” (SEE) au constituit o preocupare pentru aviatică încă de la sfârșitul anilor 1980, când au început să se manifeste pentru prima dată în sistemele electronice ale aeronavelor; ele fuseseră observate anterior doar în sateliții artificiali care orbitează în jurul planetei. Pe măsură ce funcționalitatea sistemelor electronice aviatice s-a extins, aeronavele au inclus microprocesoare și dispozitive de memorie cu semiconductori tot mai multe și tot mai complexe, astfel că SEE-urile au trebuit să fie tot mai mult luate în calcul la proiectarea echipamentelor electronice din aeronave, pentru a evita impactul asupra fiabilității și siguranței.

Spre finalul anilor 1990, neutronii termici, sau neutronii liberi cu mișcare relativ lentă, nelegați într-un nucleu atomic, au devenit o sursă de erori ‘soft’ deoarece sticla borofosfosilicată (BPSG) a fost utilizată la producerea dielectricilor din memoriile SRAM și DRAM. Acest lucru s-a datorat faptului că izotopul 10B tinde să capteze neutronii termici din razele cosmice.[2] După introducerea acestor dielectrici BPSG, rata de erori ‘soft’ s-a multiplicat dintr-o dată cu opt. Ceva mai recent, producătorii de circuite integrate au eliminat BPSG, ceea ce a condus la diminuarea erorilor ‘soft’ induse de neutroni termici. Însă problema neutronilor termici a reapărut în dispozitivele logice și de memorie moderne sub-65nm din cauza contaminării cu 10B din conectorii de tungsten sau din regiunile de tip p din elementele semiconductoare.[3,4]

În anul 2019, compania Airbus Avionics a lansat un proiect nou pentru analizarea riscurilor asociate cu particulele de neutroni termici pentru echipamentele electronice din aviatică. Calificarea SEE pentru componentele care urmează să fie utilizate în echipamentele aeronavelor se bazează pe caracterizarea secțiunilor transversale, adică pe probabilitatea de interacțiune atât cu neutronii termici, cât și cu neutronii de energie mai mare (deja binecunoscuți). Simulările au arătat că radiațiile cu neutroni termici pot crește semnificativ datorită termalizării neutronilor de înaltă energie în timpul coliziunilor cu atomii de hidrogen din combustibil, din bagaje sau din pasageri, dar fenomenul este foarte dificil de prezis folosind modele teoretice.

Singura modalitate de a estima fluxurile reale de neutroni termici din interiorul unei aeronave este de a efectua măsurători directe în timpul zborurilor efectuate la altitudinea de croazieră. În 2021, Institutul Laue-Langevin (ILL), un institut de cercetare destinat științei și tehnologiei neutronilor, a devenit parte a proiectului Airbus Avionics: ILL a furnizat aparatele detectoare de neutroni termici pentru folosire la bord, punându-și totodată la dispoziție experiența sa tehnică privind detectoarele de neutroni termici. Proiectarea, dezvoltarea și implementarea detectoarelor foarte avansate se află în centrul activității ILL, și toate cele patruzeci de instrumente științifice de înaltă performanță realizate de ILL necesită detectoare cu specificații tehnice unice. Detectorul de neutroni ILL instalat într-o aeronava Airbus de test a fost constituit din contoare proporționale cilindrice 3He. Sunt 24 de contoare în total, montate pe 2 blocuri a câte 12 contoare fiecare. Blocurile au fost conectate împreună, iar pentru citirea datelor s-au conectat un amplificator de încărcare și un analizor multi-canal. Spectrele de pulsuri au fost achiziționate timp de câte zece minute și înregistrate pe un calculator.

Stânga: Detectoarele portabile de neutroni pentru aeronavă, constând din două blocuri cu câte 12 contoare proporționale cilindrice. Dreapta: Recipiente mari de apă sunt folosite pentru a termaliza neutronii cosmici și pentru a crește astfel rata de neutroni detectați în timpul testului de laborator (înainte de experimentul real din avion).