Από το σκοτάδι: κάνοντας tweeting από το διάστημα Inspire article

Μετάφραση από την Αιμιλία Ξανθοπούλου. Η προσεδάφιση της αποστολής Rosetta στον κομήτη οδηγεί σε αξιοθαύμαστους και απροσδόκητους  προορισμούς στο πεδίο της…

Ήταν μία από εκείνες τις σπάνιες στιγμές που έκαναν παγκόσμια πρωτοσέλιδα, συνοψισμένη σε 140 χαρακτήρες:

Τα δάχτυλα που πατούσαν βιαστικά τα πλήκτρα, και έκαναν tweeting το μήνυμα σε 10 γλώσσες, ήταν της Karin Ranero. Ενώ στο παρελθόν ήταν ασκούμενη στο Science in School, η Karin είναι τώρα εκδότης της διαδικτυακής πύλης του Γερμανικού Κέντρου Αεροδιαστημικής (DLR) και του DLR Magazine. Ήταν επίσης μέλος της ομάδας που ήταν επιφορτισμένη με το να χειρίζεται τον Twitter λογαριασμό για ένα από τα μεγαλύτερα αστέρια του 2014 – όχι έναν ποδοσφαιριστή, ηθοποιό η τραγουδιστή, αλλά για ένα πολύ μικρό ρομποτικό  όχημα με το όνομα Philae, που πήγε εκεί που κανένας και τίποτα δεν είχε πάει πριν: στην επιφάνεια ενός κομήτη.

Τον Νοέμβριο του 2014, άνθρωποι σε όλο τον κόσμο κρατούσαν την αναπνοή τους καθώς μια ζωντανή μετάδοση μέσω του διαδικτύου έδειχνε την κορυφαία αποστολή του Ευρωπαϊκού Διαστημικού Οργανισμού (ESA)w1  την αποστολή Rosettaw2  να κουβαλά το σκάφος προσεδάφισης Philae στον τελικό του προορισμό – τον Κομήτη 67P – μετά από ένα 10-χρονο ταξίδι δια μέσου του Ηλιακού Συστήματος. Πεντακόσια εκατομμύρια χιλιόμετρα μακριά από την Γη,  το διαστημόπλοιο σε τροχιά και το σκάφος προσεδάφισης επικοινώνησαν μεταξύ τους και με τους ερευνητές εδώ στην Γη. Αλλά σε αντίθεση με την πρώτη προσεδάφιση στη Σελήνη, πολλοί άνθρωποι παρακολούθησαν την περιπέτεια του Philae μέσα από ένα πολύ μοντέρνο κανάλι: το Twitter.

Η Karin είναι ένας από τους ανθρώπους στην ομάδα που δίνει στον Philae την φωνή και την ψυχή του. “Η δουλειά μου συνδυάζει λίγο από όλα όσα έχω μάθει,” εξηγεί η Karin, που ήταν ειδικευόμενη στο Ευρωπαϊκό Νότιο Αστεροσκοπείο (ESO)w3  πριν να μετακομίσει στο Science in School, που έχει την βάση του στο Ευρωπαϊκό Εργαστήριο Μοριακής Βιολογίαςw4. “Σπούδασα αστροφυσική, αλλά συνειδητοποίησα ότι απολάμβανα περισσότερο την διάδοση της επιστήμης στον κόσμο. Ήθελα να μάθω πως θα μπορούσα επικοινωνήσω καλύτερα με τους ανθρώπους, και έτσι ακολούθησα επίσης περαιτέρω σπουδές στην ψυχολογία. Αφού πήρα τα πτυχία μου, εργάστηκα στο τμήμα επικοινωνίας του Αστεροσκοπείου Teide (Ινστιτούτο Αστροφυσικής των Καναρίων Νήσων) όπου, μεταξύ άλλων, ήμουν υπεύθυνη για την συνεισφορά του στο πρόγραμμα του Αστεροσκοπείου των Εθνικών Σχολείων του Τηλεσκοπίου του Λίβερπουλ. Κατά την διάρκεια του χρόνου μου εκεί, δούλεψα επίσης στενά με μουσεία, και για αυτό το λόγο αποφάσισα τότε να ακολουθήσω ένα μεταπτυχιακό στις μελέτες των μουσείων.” Όλη αυτή η εμπειρία έχει τεθεί σε καλή χρήση στην τωρινή δουλειά της Karin. “Αν εξηγήσεις κάτι και οι άνθρωποι μπορούν να το καταλάβουν, αυτό τους τραβάει την προσοχή και τους κάνει να θέλουν να μάθουν περισσότερα – με τον Philae, βοήθησε το ότι μπορέσαμε να πούμε αυτήν την ιστορία με ένα ευχάριστο τρόπο.”

Και για αυτόν ακριβώς τον λόγο ο @Philae2014 προκάλεσε έκρηξη στο Twitter, φτάνοντας τους 400 000 followers, συγκεντρώνοντας retweets από τον Αμερικανικό Λευκό Οίκο και τροφοδοτώντας πρωτοσέλιδα σε όλο τον κόσμο.

Η ιστορία εμπλουτίστηκε με επικοινωνία με τον λογαριασμό στο Twitter του ίδιου του διαστημοπλοίου Rosetta, που το χειριζόταν μια ομάδα από τον ESA. Η Karin εξηγεί ότι τα tweets ανάμεσα στον Philae και Rosetta μοιάζουν με μια συζήτηση ανάμεσα σε φίλους που βρίσκονται σε μια μεγάλη περιπέτεια – όχι ως κομμάτια μετάλλων σε ένα ψυχρό απώτερο διάστημα, αλλά ως όντα γεμάτα συναίσθημα. “Περάσαμε υπέροχα δουλεύοντας με την ομάδα του Rosetta και τους επιστήμονες στο DLR Κέντρο Ελέγχου Προσεδάφισης. Προσπαθούσαμε να σκεφτούμε από πριν συνομιλίες, αλλά αυτές μπορούσαν να αλλάξουν και στο λεπτό.”

Μάλιστα, το να είναι ο Philae δίνει στην Karin μια απευθείας γραμμή με το DLR Κέντρο Ελέγχου Προσεδάφισης. “Σε τέτοιες στιγμές έντασης, είναι σημαντικό να περιμένεις συμβουλές από τους ειδικούς που πρώτοι πρέπει να ανακαλύψουν τι συμβαίνει,” λέει. Όταν, για παράδειγμα, το σύστημα αγκυροβόλησης του Philae απέτυχε να στερεώσει το σκάφος προσεδάφισης στον κομήτη, ο Philae αναπήδησε και προσγειώθηκε σε μια πετρώδη περιοχή μερικά χιλιόμετρα πιο μακριά από τον στόχο του, κάτι το οποίο σημειώνει η Karin ήταν καλή τύχη μασκαρεμένη ως κακιά τύχη. Ο Philae φωτογράφισε δομές και εξέτασε μια περιοχή που διαφορετικά ίσως ποτέ να μην είχαμε δει.

Πριν να εξαντλήσει τις μπαταρίες του, ο Philae έστειλε πολλά δεδομένα ώστε να κρατήσει τους ερευνητές εδώ στην Γη απασχολημένους – και θα μπορούσε ακόμη να υπάρχει και μια άλλη ανατροπή στην ιστορία. “ Η τοποθεσία προσεδάφισης του Philae θα τον προστατεύσει από την υπερβολική ακτινοβολία,” προσθέτει η Karin. “Οι επιστήμονες ελπίζουν ότι όταν ο Κομήτης 67P πλησιάσει στον Ήλιο, ο Philae θα έχει αρκετή ενέργεια για να ξυπνήσει  – και εμείς θα το περιμένουμε. Δεν θα ξεχάσω ποτέ την ατμόσφαιρα στο Κέντρο Ελέγχου Προσεδάφισης κατά την διάρκεια της προσεδάφισης. Ήταν ένα εντυπωσιακό, που συμβαίνει μια φορά στην ζωή μας  γεγονός που θα γραφτεί στα βιβλία της ιστορίας, και ήταν προνόμιο να συμμετέχω σε αυτό.” Και χάριν στην Karin και την ομάδα της, χιλιάδες άνθρωποι αισθάνονται το ίδιο. Αποστολή εξετελέσθη.

Σύντομη συνέντευξη με την Karin

Πως άρχισες να ενδιαφέρεσαι για τις θετικές επιστήμες; Υπήρχε μια συγκεκριμένη σημαντική στιγμή η άτομο η το ενδιαφέρον σου μεγάλωσε σταδιακά;

Νομίζω ότι άρχισα να ενδιαφέρομαι για τις θετικές επιστήμες επειδή ο πατέρας μου είναι μηχανικός· με ενθάρρυνε πάντα να αμφισβητώ τα πράγματα. Στην αρχή, ήθελα να γίνω παιδίατρος, αλλά με τον καιρό, συνειδητοποίησα ότι δεν ήταν για μένα. Το ενδιαφέρον μου για το διάστημα εκδηλώθηκε στο γυμνάσιο· το μέγεθος του Σύμπαντος με εξέπληξε, τα πανέμορφα νεφελώματα και οι γαλαξίες με ενέπνευσαν, και αισθάνθηκα δέος από την βία του. Τότε, κατάλαβα ότι ήθελα να μάθω περισσότερα για την θέση μας μέσα σε αυτό. Πήρα το πρώτο μου τηλεσκόπιο στην ηλικία των 17 και από τότε έμπλεξα με τις θετικές επιστήμες. Δεν θα ξεχάσω ποτέ την πρώτη φορά που είδα τον Κρόνο μέσα από το τηλεσκόπιο μου – Μου πήρε την ανάσα!

Τι απολαμβάνεις περισσότερο δουλεύοντας στις θετικές επιστήμες; Ποια είναι τα μειονεκτήματα;

Απολαμβάνω τα πάντα – τον ενθουσιασμό του να μαθαίνεις για νέες ανακαλύψεις, να γνωρίζεις τους ανθρώπους πίσω από τις ανακαλύψεις, να βλέπεις χρόνια σκληρής δουλειάς να αποδίδουν καρπούς, όλα στο όνομα της ανθρωπότητας. Οι επιστημονικές εξελίξεις έχουν σκοπό να βελτιώσουν την ποιότητα της ζωής μας και να προάγουν την κατανόηση μας για το από που ερχόμαστε και που πηγαίνουμε.

Το μόνο μειονέκτημα είναι ότι μερικές φορές πρέπει να δουλέψω στο μέσον της νύχτας, για παράδειγμα όταν έγινε η εκτόξευση. Αλλά, στο τέλος, ακόμη και αυτό δεν είναι μειονέκτημα, γιατί πρέπει να ομολογήσω ότι πραγματικά το απόλαυσα. Είμαι εξαιρετικά τυχερή που έχω μια δουλειά στην οποία μαθαίνω καινούργια πράγματα κάθε μέρα.

Πες μας για μερικές από τις ιδιαίτερα αξιομνημόνευτες στιγμές στην καριέρα σου.

Ω Θεέ μου! Είχα αρκετές αξιομνημόνευτες στιγμές στην καριέρα μου – που ποικίλουν. Το 2006, ενώ εργαζόμουν ως υπεύθυνη διάδοσης των θετικών επιστημών στο Αστεροσκοπείο Teide, είχα την χαρά να συνοδεύσω τον μηχανικό διαστήματος Lester Waugh και τον Chris Draper, τον βιομηχανικό διευθυντή της αεροδιαστημικής εταιρείας EADS Astrium, όταν ήρθαν στην Τενερίφη για να εξετάσουν το σύστημα του κινητήρα για την πρώτη από τις ExoMars αποστολέςw5, που πρόκειται να πραγματοποιηθούν το 2016. Πραγματοποιήσαμε διάφορα τεστ μέσα και κοντά στο Αστεροσκοπείο, καθώς οι συνθήκες του εδάφους εκεί είναι παρόμοιες με αυτές του Άρη. Αυτή ήταν η πρώτη αληθινή μου επαφή με τους ειδικούς της διαστημικής επιστήμης. Μέχρι τότε, είχα κυρίως ασχοληθεί με τηλεσκόπια και αστρονομικές ανακαλύψεις.

Ένα άλλο φωτεινό σημείο ήταν οπωσδήποτε η δυνατότητα να συμμετέχω σε δραστηριότητες σχετικά με το Παγκόσμιο Έτος Αστρονομίας στο ESO το 2009, κυρίως στο ‘Ο γύρος του κόσμου σε 80 τηλεσκόπια’ πρόγραμμαw6, στο οποίο συνδεθήκαμε ζωντανά με 80 αστεροσκοπεία σε όλο τον κόσμο, ασταμάτητα για 24 ολόκληρες ώρες.

Το πιο πρόσφατο σημαντικό γεγονός στην καριέρα μου ήταν η ζωντανή κάλυψη στο Twitter της προσγείωσης για πρώτη φορά σε κομήτη του σκάφος προσεδάφισης Philae στον Κομήτη 67P!

Τι θα ήθελες να κάνεις στην συνέχεια;

Προς το παρόν, είμαι εξαιρετικά χαρούμενη όπου είμαι τώρα. Στο μέλλον, θα ήθελα να συνεχίσω να δουλεύω στις θετικές επιστήμες και στην διαστημική βιομηχανία κάνοντας ότι κάνω τώρα – εξακολουθώντας να προβάλω τα θαύματα της Γης και του Σύμπαντος, και τους ανθρώπους πίσω από τις ανακαλύψεις. Τίποτε δεν με εμπνέει περισσότερο.

• w1 – Ο Ευρωπαϊκός Διαστημικός Οργανισμός (ESA) είναι η πύλη της Ευρώπης στο διάστημα. Η αποστολή του είναι να διαμορφώσει την ανάπτυξη της Ευρωπαϊκής διαστημικής ικανότητας και να διασφαλίσει ότι η επένδυση στο διάστημα συνεχίζει να προσφέρει οφέλη στους πολίτες της Ευρώπης και του κόσμου.
    • Ο ESA είναι μέλος του EIROforumw7, του εκδότη του Science in School.
  • w2 – Η αποστολή Rosetta έχει σκοπό να ερευνήσει την ιστορία της δημιουργίας του Ηλιακού μας Συστήματος εξερευνώντας ένα από τα πιο παλιά και τα πιο αρχέγονα ουράνια σώματα, έναν κομήτη.
  • w3 – Το ESO είναι μακράν ένα από τα πιο παραγωγικά επίγεια αστεροσκοπεία, με το αρχηγείο του στο Garching κοντά στο Μόναχο, Γερμανία, και τα τηλεσκόπια του στην Χιλή.
    • Το ESO είναι μέλος του EIROforumw7, του εκδότη του Science in School.
  • w4 – Το EMBL είναι το κορυφαίο εργαστήριο για θεμελιώδη έρευνα στην μοριακή βιολογία, με το αρχηγείο του στην Χαϊδελβέργη, Γερμανία.
    • Το EMBL είναι μέλος του EIROforumw7, του εκδότη του Science in School.
  • w5 – Υπάρχει η υπήρχε ποτέ ζωή στον Άρη; Το πρόγραμμα του ESA ExoMars καθιερώθηκε για να απαντήσει αυτή την ερώτηση.
  • w6 – Οι διαδικτυακές μεταδόσεις (webcasts) του προγράμματος του ESO ‘Ο γύρος του κόσμου σε 80 τηλεσκόπια’, που μεταδόθηκε ζωντανά στις 3-4 Απριλίου 2009, είναι διαθέσιμα στο διαδίκτυο
  • w7 – Το EIROforum είναι μια συνεργασία ανάμεσα σε οκτώ από τους μεγαλύτερους Ευρωπαϊκούς διακυβερνητικούς οργανισμούς επιστημονικής έρευνας, που ενώνουν τους πόρους, εγκαταστάσεις και την εμπειρογνωμοσύνη τους για να ενισχύσουν την Ευρωπαϊκή επιστήμη ώστε να αξιοποιήσει πλήρως τις δυνατότητες της. Ως μέρος των δραστηριοτήτων εκπαίδευσης και προβολής της επιστήμης, το EIROforum εκδίδει το Science in School.

Αυτό το άρθρο περιγράφει το πως μια νεαρή επιστήμονας κάλυψε την προσγείωση του διερευνητικού οχήματος Philae μέσω της πλατφόρμας κοινωνικών μέσων το Twitter. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να ενθαρρύνει τους μαθητές να σκεφτούν καριέρες στις θετικές επιστήμες, δείχνοντας ότι οι επιστημονικές καριέρες δεν συνεπάγονται κατ’ ανάγκη δουλειά σε ένα εργαστήριο. Θα μπορούσε επίσης να χρησιμοποιηθεί σαν μια εισαγωγή στο διάστημα και την ανακάλυψη. προκαλώντας το ενδιαφέρον των μαθητών για κάτι που έχουν δει στις ειδήσεις.

Το άρθρο θα μπορούσε να αποτελέσει την βάση για μια συζήτηση σχετικά με την τεχνολογία και τις καριέρες που σχετίζονται με το πρόγραμμα. Για παράδειγμα, οι μαθητές θα μπορούσαν να συζητήσουν για την φωτογράφιση, τις δυνάμεις, το πως έφτασε το σκάφος προσεδάφισης στον κομήτη, την προσγείωση, την ηλιακή ενέργεια, τα συστήματα υπολογιστών που τρέχουν το πρόγραμμα, την μηχανική που εμπλέκεται, την πυραυλική επιστήμη, την επιστήμη των κομητών και το πως δουλεύουν τα συστήματα επικοινωνίας. Μπορεί επίσης να παρέχει ένα κίνητρο για μια εργασία πάνω στο διάστημα και την αστρονομία.

Mike Sands, Σχολείο Longcroft, Ηνωμένο Βασίλειο